Kuva: unsplash.com
Miksi mainostaa Facebookissa?
- laaja kattavuus: tavoittaa paljon ihmisiä- tarkka kohdennus: käytössä se data, jonka ihmiset jakavat itsestään Facebookissa
- mainonta edullista
Mainonnan tavoitteet
- suoria myyntiin johtavia tuloksia, kuten verkkokauppamyyntiä tai tarjouspyyntöjä- markkinointilupien, kuten sähköpostiosoitteiden ja Facebook-tykkäysten hakeminen
Mainosten kohdistusvaihtoehtoja:
- sijainti
- ikä
- sukupuoli
- kielet
- koulutustaso
- sukupolvi
- elämäntapahtumat
- kiinnostuksen kohteet
Hinnat ja budjetointi
- määritellään joko päiväbudjettina tai kokonaisbudjettina koko kampanja-ajalle
- itse mainonnasta maksetaan yleensä joko näyttöpohjaista tai klikkauspohjaista hintaa
- mitä useampi muu mainostaja haluaa tavoittaa saman kohderyhmän, sitä kalliimpaa mainonta on
- kohderyhmän reagointi mainoksiin vaikuttaa hintaan: jos mainoksista ei tykätä ja ne keräävät paljon negatiivista huomiota (esimerkiksi mainoksen piilotuksia), joutuu mainonnasta maksamaan kalliimpaa hintaa
Mainonnan mittaaminen ja optimointi
- Facebookin omilla työkaluilla (kuten konversioseurannalla)
- konkreettisia verkkosivuillasi tapahtuvia tuloksia (esim. uutiskirjetilaukset, tarjouspyynnöt ja yhteydenotot)
- Google Analytics -kävijäseurantaohjelmistolla
- voidaan mitata tarkasti, mitä Facebook-mainosten kautta verkkosivulle saapuvat ihmiset tekevät lopulta sivulla. Miten kauan he viettävät aikaa, millä sivuille he käyvät, kuinka moni poistuu sivuilta samantien saavuttuaan ja kuinka moni päätyy viettämään sivuilla pidemmän aikaa?
- mahdollistaa myös verkkokaupoille todella tarkan myynnin seurannan, jonka avulla voidaan myös mitata Facebook-mainonnan kautta toteutuneen myynnin kokonaismäärää ja esimerkiksi sitä, mitä tuotteita mainosten kautta on ostettu
Vinkkejä mainoksen luomiseen:
- tiedostotyyppi .jpg tai .png
- kuvasuhde: 9:16-16:9
- tekstin osuus kuvasta enintään 20% (jos tekstiä on enemmän, kuvan jakelua saatetaan rajoittaa)
- kuvan kanssa jaettava teksti: 125 merkkiä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti