Kuva: unsplash.com |
Mitä benchmarking on?
- oman toiminnan vertaamista toisen toimintaan
- menetelmä, jossa opitaan hyviltä esikuvilta niiden parhaista käytännöistä
- tavoitteena on saavuttaa parannuksia omassa toiminnassa
Otin siis kohteeksi kiinteistönvälitystoimistojen kotisivut. Valitsin kahdeksan eri yritystä (Kotoisa LKV, Bo LKV, Solid House, Etta LKV, Asuntofocus, Viva LKV, Ylinkerros Oy ja Luxusm²) j vertailin näiden nettisivuja ja Facebook-sivuja keskenään.
Nettisivut
Mitä yhteistä kiinteistönvälitystoimistojen nettisivuilla?
- selkeys- suuret, laadukkaat kuvat
- yhteydenotto tehty helpoksi
- yhteystiedot löytyvät helposti
- modernius
Mitä erottumiskeinoja yrityksillä?
- nettisivujen liikkuvat osaset
- mieleenpainuva etusivu (Bo LKV:n avatuva kukka)
- lifestyle-tyyliset kuvat
- yrityksen tarina ja sen työntekijät tuodaan vahvasti esille (esim. Etta LKV)
- blogit (Bo LKV, Kotoisa LKV, Etta LKV, Solid House, Viva LKV)
Kaikilla edellä mainitsemistani kiinteistönvälitysyrityksistä ei edes ole Facebook-sivua (Ylinkerros Oy ja Luxusm²), joten ne karsiutuivat heti kättelyssä.
Mitä yhteistä yritysten Facebook-sivuilla?
- blogin mainostus
- myytävien kohteiden mainostus
- asuntokuvat
- ajankohtaisten asioiden tiedottaminen
- rennompi ote kuin nettisivuilla
- palveluiden mainostus
- interaktiivisuus: kyselyt, kilpailut, kampanjat
- annetaan henkilökohtaisempi kuva yrityksestä
- houkuttelu: vinkataan esim. kohta myyntiin tulevista asunnoista
- tiheä päivitystahti: yleensä postataan monta kertaa viikossa
Mitä erottumiskeinoja yrityksillä?
- hauskat videot
- ollaan mukana seuraajien arjessa, toivotetaan esim. hyvää viikonloppua
- asiakkaiden kiittäminen
- valitaan jokin aihe, esim. keittiö, ja linkataan tekstiin myynti-ilmotuksia asunnoista, jossa erottuvia keittiöitä
- työntekijät päästetään ääneen
Kaikilla muilla vertaluun valitsemillani yrityksillä, paitsi yhdellä (Ylinkerros Oy), on Instagram-sivu. Kahden yrityksen tilin päivitykset olivat hyvin epäsännöllisiä, tai sitten tili oli kokonaan epäaktiivinen.
Mitä yhteistä yritysten Instagram-sivuilla?
- tiheä päivitysväli, usein joka päivä
- mainostus: palvelut, asunnot, blogipostaukset
- teaserit, esim. myyntiin tulevista asunnoista
- juhlapyhien huomioiminen, toivotukset
- työntekijöiden esittely, pintaa syvemmälle
- ajankohtaisista asioista tiedottaminen
- kaikille tärkeää oman visuaalisen ilmeen säilyttäminen
- interaktiivisuus: arvonnat, kysymykset kuvateksteissä jne.
Mitä erottumiskeinoja yrityksillä?
- oma ilme
- hauskat kuvat ja videot
- osallistuminen tapahtumiin ja arvojen esiin tuominen, esim. Earth hour
- annetaan seuraajan kurkistaa kiinteistönvälittäjän arkeen
- sisustuslehtimaisuus ja insprioivuus: kuvia asetelmista ja stailauksista
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti