maanantai 18. marraskuuta 2019

TUNTUMAA RUOKAKUVAUKSEEN

piparit_musta_pohja_puukapustat (1 of 1)piparit_musta_pohja_puukapustat_2 (1 of 1)
vasen kuva: ISO 1600, f 5.0, oikea kuva: ISO 1600, f 2.8

Tässä postauksessa kuvia pipareiden tekovaiheesta. Harjoittelimme kameran käyttöä ja otimme tuntumaa ruokakuvaukseen. Kuvausalustaksi kokeilimme niin mustaa levyä kuin ruskeaa paperiakin. Kaikki kuvat on otettu 50mm objektiivilla.

piparin_leipominen (1 of 1)
ISO 4000, f 2.5

pipari_ruskea_pohja(1 of 1)
ISO 1600, f 4.0

keskiviikko 13. marraskuuta 2019

MAAILMAN PARAS RUOKAKAUPPA JA BRÄNDITÖN YRITYS

k-citymarket-jarvenpaa-markku-hautala
kuva täältä

Järvenpään K-Citymarket - maailman paras ruokakauppa

Järvenpään K-Citymarket valittiin maailman parhaaksi ruokakaupaksi tänä syksynä. Markku Hautalan johtama ruokakauppa houkuttelee asiakkaita Suomen laadukkaimpiin kuuluvalla sushilla, euron kahvilla ja gourmet-ravintolalla. Kauppa on tullut tutuksi myös panoksesta elämyksellisyyteen ja asiakaskokemukseen sekä muun muassa aidossa italialaisessa pizzauunissa valmistettavasta pizzasta ja itsetehdystä jäätelöstä. Järvenpään K-Citymarket haluaa tarjota asiakkailleen elämyksiä. Kaiken muun lisäksi kaupan tunnelma, kalustus ja esillepanoratkaisut saavat sen erottumaan muista ruokakaupoista.


main
kuva täältä

Muji - bränditön yritys


Japanilainen lifestyle-ketju (Japanin Ikeaksikin kutsuttu) Muji on avannut Suomen lippulaivaliikkeensä Helsingin Kamppiin 8.11.2019. 3500 neliömetrin pinta-alallaan liike on Euroopan suurin. Ketjulla on yhteensä 900 liikettä ympäri maailmaa. Liikkeessä myydään niin kodintavaroita, ruokatarvikkeita kuin muotiakin. Tiloissa on myös lasten leikkipaikka, Open Muji -galleria ja -tapahtumatila ja Muji-ravintola ja -kahvila. Tiloja yhdistää niiden japanilainen visuaalinen ilme: minimalistinen tyyli, puiset hyllyköt ja kattopaalut sekä lämmin valaistus.

Muji on lyhenne japanilaisesta ilmaisusta Mujirushi Ryohin, joka tarkoittaa merkittömiä laatutuotteita. Brändittömyys onkin osa Mujin brändiä ja tuotteet ovat yksinkertaisia. Muji listaa tiedotteessaan kolme yrityksen pääperiaatetta: materiaalien valinta, prosessien virtaviivaistaminen ja pakkausten yksinkertaistaminen. Kun tuote ei huuda jotain tiettyä brändinimeä, siihen on helpompi liittää omistajuus ja ylpeys. Ihmisiä kiinnostaa uniikkius, löytäminen ja vastuullisuus - sen sijaan että tuote olisi amerikkalaisessa mainostoimistossa rakennettu tuote.

BLACK BOXIN RAKENTAMINEN



blackboxin_rakentaminenTällä viikolla rakensin tiimiläiseni Essin kanssa black boxin still life -kuvia varten. Katsoin pari youtube-videota aiheesta ja sitten ryhdyimme hommiin.

Tarvittavat välineet:

- 5 mustaa planssilevyä
- pitävää teippiä

Siinäpä se oikeastaan onkin. Black box kannattaa rakentaa jotain tukea vasten, esim. seinää. Me myös rakensimme sen pöydän päälle, jotta kuvatessa ei sitten tarvi kykkiä maan tasalla. Eli teippaa toisiinsa kiinni black boxin pohjalevy, seinät ja takalevy (me teippasimme myös takalevyn seinään kiinni ja pohjalevyn pöytään). Black boxin "katto" kannattaa jättää irralliseksi, jotta sitä voi siirrellä. Näin valon määrää ja sen suuntaa pystyy säätämään.


maanantai 11. marraskuuta 2019

RUOKAKUVAUKSEN SUUNNITTELU

pipari_moodboard_blogi
moodboard piparikuvauksia varten


Tällä viikolla lähdimme tiimiläiseni Essin kanssa suunnittelemaan piparkakkukuvauksia. Tehtävänantona on ottaa kuvia niin leipomisvaiheesta kuin myös valmiista pipareista. Aluksi loimme Pinterest-taulun, johon molemmat voivat lisätä kuvia.




Seuraavaksi lähdimme ihan paperille listaamaan, minkälaista fiilistä haluamme kuviin, mitä haluamme kokeilla ja mikä on kuvien kohderyhmä.


pipari_inspiraatio

Ensimmäisessä kuvassa (kuva täältä) inspiroi ilmassa näkyvät jauhot ja tumma tausta. Toisessa kuvassa (kuva täältä) myös edelleenkin jauhot (vai tomusokeri?) ja tyhjä paikka, vaikutelma siitä, että joku on ollut paikalla (vanitas). Kolmannen kuvan (kuva täältä) valitsin sen esteettisen sotkuisuuden takia.

Kuvaukset:

- tumma tausta
- jauhopöly
- orgaaninen, lähes sotkuinen ilme
- pellava
- puu, luonnonmateriaalit

Kohderyhmä:

- nuoret aikuiset
- edelläkävijät
- seuraavat trendejä niin lehdistä kuin somessakin
- arvostavat kauneutta
- kotoilijoita, hyggeilijöitä




AUKON MERKITYS VALOKUVAUKSESSA

IMG-20191111-WA0010-01 IMG-20191111-WA0005-01

Tänään perehdyin aukon (f) merkitykseen valokuvauksessa. Objektiivin aukon koko säätelee sitä, miten paljon valoa objektiivin läpi pääsee, ja vaikuttaa ratkaisevalla tavalla kennolle muodostuvaan kuvaan.

Pieni f-arvo:

- iso aukko
- valoa virtaa runsaasti kennolle
- kapea syväterävyysalue

Iso f-arvo:

- pieni aukko
- valoa virtaa vähän kennolle
- laaja syväterävyysalue


Seuraavat kuvat on otettu 50 mm objektiivilla, ISO-arvona 400.

IMG_8538 IMG_8539

Vasemmanpuoleisessa kuvassa f-arvo 1.8, oikeanpuoleisessa 3.2. Kun f-arvo on pienempi (ja aukko siis suurempi), takana olevat kohteet ovat utuisempia.

IMG_8543 IMG_8546

Näissä kuvissa erikokoisilla aukoilla otetuissa kuvissa ei näy kovin selvää eroa. Vasemmanpuoleisessa kuvassa f-arvo on 8.0, oikeassa 13.0.  Syväterävyysalue on laaja.

IMG_8548 IMG_8550

Samoin näissä kuvissa kuvissa ei näy kovin selvää eroa. Syväterävyysalue on laaja, f-arvoina on käytetty 16.0 ja 22.0.





torstai 7. marraskuuta 2019

TAPAHTUMASUUNNITTELU: SYKÄYS MUN TYÖHÖN

sykays_mun_tyohon_flyer_blogisykays_mun_tyohon_tapahtuman_aikataulu_blogi
Tapahtuman flyeri ja puhujien aikataulu.

Sykäys mun työhön -tapahtuma 2020

Pääsin suunnittelemaan tiimiläisteni Essin ja Liisan kanssa tammikuussa 2020 järjestettävää Sykäys mun työhön -rekrytointitapahtumaa. Kyseessä Salon suurin nuorille suunnattu rekrytointitapahtuma, jonne odotetaan saapuvan yli 1200 nuorta. Paikalle on kutsuttu mielenkiintoisia ja tunnettuja puhujia, muun muassa tubettaja ja somevaikuttaja Mmiisas, koripalloilija ja start up -yrittäjä Juho Nenonen ja nuori yrittäjä, graafinen suunnittelija ja kirjan kirjoittanut Viola Minerva. Tapahtumaan osallistuu myös kymmeniä yrityksiä, jotka tarjoavat kesätöitä tapahtumaan osallistuville nuorille.

Yhteydenotot yrityksiin
Olemme olleet yhteydessä lukuisiin yrityksiin sähköpostitse ja puhelimitse, jotta saamme mahdollisimman paljon yrityksiä mukaan tapahtumaan. Tavoitteenamme on saada suuri tapahtuma aikaiseksi ja päämääränämme on saada ainakin 40 yritystä paikalle.

Viestintäsuunnitelma
Olemme aikatauluttaneet milloin ja mitä infoamme osallistuville yrityksille ja puhujille. Tiedotus tapahtuu sähköpostilla ja Facebook-tapahtuman sivuilla. Jaamme myös kouluille flyereita.


sykays_mun_tyohon_juho_mainos_blogi sykays_mun_tyohon_viola_mainos_blogi sykays_mun_tyohon_mmiisas_mainos_blogi
Tapahtuman Facebook-sivulle menevät kuvat.

keskiviikko 6. marraskuuta 2019

KUVAN ANALYSOIMINEN

kuva_analyysikuva_analyysi_2

Kovimmat oivallukset kuva-analyyseista

- kohteiden rajaaminen
- illuusio jatkuvasta tilasta
- värit toistuvat yksityiskohdissa
- harkitut varjot
- lavastettuja, eivät välttämättä toimisi "oikeassa elämässä"
- rytmitys ja ryhmitys
- sijoittelu kultaisen leikkauksen mukaan
- flatlay-kuvat kuvattu suoraan ylhäältä
- flatlay-kuvissa paljon yksityiskohtia
- irtolevyjen käyttö
- kontrasti
- textuuri
- yksinkertainen vs. ylenpalttinen
- värimaailma: harmoninen/dramaattinen
- kuvakulma
- staattisuus






perjantai 18. lokakuuta 2019

MYYMÄLÄVISUNA KIERRÄTYSKESKUKSESSA

IMG_20191011_141513__01

Tänään on sitten viimeinen työpäivä täällä Turun Ekotorilla. Kuluneet yhdeksän viikkoa ovat kyllä menneet hurjan nopeasti! Harkkapaikkana voin kyllä suositella Turun Ekotoria muillekin, itse olen ainakin tykännyt. Olen päässyt vapaasti toteuttamaan omia visioitani ja osa työkavereistakin on innostunut tekemään esillepanoja.

Nämä pari viimeistä viikkoa ovat koostuneet juurikin esillepanojen teosta, kuvien ottamisesta Turun Ekotorin someen, ja asiakaspalvelusta.


IMG_20191003_104253__01IMG_20191003_105919__01
Lastenosaston järjestelyä: vasemmalla ennen, oikealla jälkeen.


IMG_20191018_081249
Halloween-kattaus.


IMG_20191016_133112IMG_20191016_133125
Huonolaatuisina kuvina yksityiskohtia kattauksesta.


IMG_20191016_140447IMG_20191014_132757
Pieniä piristyksiä ympäri myymälää.


IMG_20191011_151023__01IMG_20191011_151034
Pöytäesillepano Halloween-teemalla.


Vaikka harjoittelu nyt päättyykin, ainakin pääsen milloin tahansa käymään täällä Turun Ekotorilla. Ja varmasti tuunkin bongailemaan ja tekemään löytöjä ja moikkaamaan tuttuja! Nyt hyvin mielin syylomalle ja ilta meneekin sit junassa istuen matkalla Ouluun!


ESILLEPANO-OHJEISTUS

IMG_20191018_090608_Bokeh

Tein siis Turun Ekotorille esillepano-ohjeistuksen. Tähän samaan sisällytin myös kuukausittaisen tapahtumakalenterin, johon laitoin vinkkejä mahdollisen esillepanon tekemiseen. Alla esimerkkinä huhtikuu.


HUHTIKUU


pvm






somistus

some

1.4.
Aprillipäivä




somekuva

9.4.

Mikael Agricolan päivä (Suomen kielen päivä)

pieni esillepano (kirjallisuus: suomen kielen historia yms., kirjoituskoneet)



somekuva

17.4.

Kellokeskiviikko



somekuva

19.-22.4.

Pääsiäinen

Esillepano (keltainen, vaal.vihreä, oranssi, tiput, puput, munat, pajunoksat)

somekuva

23.4.

Kirjan ja ruusun päivä



somekuva

24.4.

Koiranpäivä



somekuva (pehmolelukoira, koiran tarvikkeet, koirakirjat)

27.4.

Kansallinen veteraanipäivä



somekuva

30.4.

Vappuaatto

Esillepano (partyhatut, värikäs, ilmapallot, serpentiini, samppanjalasit)







Nämä ohjeet sisällytin myös vihkoseen:

ESILLEPANOISTA

Sijainti

- esillepanot pääkäytävien varrella
- frontti tulosuuntaan
- ei saa haitata myymälässä kulkua

Teema
Esillepanoa on hyvä lähteä rakentamaan jonkin teeman pohjalta. Ideoita voi löytää mm. näistä:
- vuodenajat
- juhlapäivät
- teemapäivät ja -viikot
- värit
- materiaalit
- tämän hetken trendit

Asettelusta

Asetelmien tekemisessä on muutamia hyviä nyrkkisääntöjä, jotka kannattaa pitää mielessä. Näitä ovat ainakin:
- rytmitys (sotilaallinen järjestys)
- ryhmitys (tavaroista muodostetaan ryhmiä, ei sijoiteta yksittäisiä kappaleita ympäri pöytää)
- kolmio (korkeuserot esillepanossa)
- pariton määrä > parillinen määrä

Muuta

- esillepanon tulee olla houkuttelevan runsas, mutta toisaalta ei liian täyteen ahdattu
- korokkeita (esim. erilaiset laatikot, kakkulautaset) kannattaa käyttää tuomaan korkeuseroja ja kiinnittämään katse
- eri osastojen tavaroita voi ja kannattaa sekoittaa esillepanoissa tuomaan vaihtelevuutta

KUVIA KIERRÄTYSKESKUKSEN SOMEEN

Screenshot_20191018-131402__01Screenshot_20191018-131409__01


Screenshot_20191018-131413__01Screenshot_20191018-131422__01


Screenshot_20191018-131429__01Screenshot_20191018-131434__01


Screenshot_20191018-131441__01Screenshot_20191018-131445__01


Screenshot_20191018-131451__01Screenshot_20191018-131455__01



sunnuntai 29. syyskuuta 2019

MYYMÄLÄVISUNA TOIMIMINEN

ma 23.9.

Suunnitelma:
Toinen pöytäesillepano astiaosastolle + kuva Ekotorin someen.

Toteutus:
Tein pöytäesillepanon pataruoista inspiroituneena. Pataruuathan tunnetusti kuuluvat syksyyn.

IMG_20190920_090546

Screenshot_20190929-135906__01

ti 24.9.

koulupäivä

ke 25.9.

Suunnitelma:
Takaseinän piristys.

Toteutus:
Raivasin tilaa yhden hyllyn verran ja tein hyllyyn asetelman, inspiroituneena löytämistäni pienistä lasipulloista ja puun väristä.

IMG_20190925_085735__01

To 26.9.

Suunnitelma:
Piristystä huonekaluosastolle + kuva Ekotorin someen.

Toteutus:
Tein pieniä, syksyisiä asetelmia piristämään huonekaluosaston ilmettä ja kiinnittämään asiakkaan katseen.

IMG_20190923_095851IMG_20190923_095829


IMG_20190923_100141

Pe 27.9.

Suunnitelma:
Pari uutta kuvaa Ekotorin Instagramiin.

Toteutus:
Sain otettua kuvat.

IMG_20190925_133144IMG_20190925_101934
Matonkuteista tehdyt amppelit ja vanhat lampunkuvut maljakkoina.

Mitä muuta näihin kahteen näyttöviikkoon sisältyi?

- esillepanojen ylläpito: täydennys, järjestely
- asiakaspalvelua
- paperihommia: kirjasin ylös tapahtumassa olleiden kyselylomakkeiden vastauksia ja tein tuloksista taulukon